СТИЛЬОВИЙ ПОСТУП РОМАНТИЗМУ В УКРАЇНСЬКІЙ ФОРТЕПІАННІЙ МУЗИЦІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТ. (на прикладі еволюції жанру пісні без слів)

Ольга Марківна Лігус

Анотація


У статті досліджується проблема стильового поступу романтизму в українській фортепіанній музиці ХІХ – поч. ХХ стст. на прикладі еволюції жанру пісні без слів – одного з найяскравіших репрезентантів романтичного стилю. Пісні без слів українських композиторів (Й. Витвицького, Т. Шпаковського, М. Лисенка, Я. Степового С. Людкевича), написані на різних етапах романтичної епохи, розглядаються в еволюційному русі в контексті європейського романтизму. На підставі компаративного аналізу виявлено жанрово-стилістичні риси, що свідчать про типологічну спільність розвитку романтизму в різних національних культурах, про вплив творчості Ф. Мендельсона на український романтизм, та навпаки, виокремлено відмінні ознаки, які констатують оригінальність жанрових трактувань українських митців. Визначено, що кульмінацією розвитку романтизму в еволюції цього жанру стали пісні без слів М. Лисенка (ор. 10 № 1, 2), у яких композитор створив український національний жанровий різновид.

Ключові слова: стиль, жанр, романтизм, еволюція, українська фортепіанна музика, пісня без слів, національний різновид жанру.

В статье исследуется проблема стилевой динамики романтизма в украинской фортепианной музыке ХІХ – нач. ХХ вв. на примере эволюции жанра песни без слов – одного из ярчайших репрезентантов романтического стиля. Песни без слов украинских композиторов (И. Витвицкого, Т. Шпаковского, Н. Лысенко, Я. Степового С. Людкевича), написанные на разных этапах романтической эпохи, рассматриваются в эволюционном процессе в контексте европейского романтизма. На основе компаративного анализа выявлены общие жанрово-стилистические черты, которые свидетельствуют о типологической общности развития романтизма в разных национальных культурах, о влиянии творчества Ф. Мендельсона на украинский романтизм, и наоборот, выделены отличительные качества, констатирующие оригинальность жанровых трактовок украинских композиторов. Определено, что кульминацией романтизма в эволюции этого жанра стали песни без слов Н. Лысенко (ор. 10 № 1, 2), в которых композитор создал украинский национальный жанровый инвариант.

Ключевые слова: стиль, жанр, романтизм, эволюция, украинская фортепианная музыка, песня без слов, национальный инвариант жанра.

The article deals with the analysis of dynamics of Romanticism in Ukrainian piano music of 19th century – the beginning of 20th century by the example of evolution of the genre song without words – one of the most prominent representatives of the romantic style. Songs without words written by Ukrainian composers (I. Vytvytskyi, T. Shpakovskyi, M. Lysenko, I. Stepovyi, and S. Lyudkevych) in different periods of romantic epoch are considered in the evolutionary process in the context of European Romanticism. Based on the comparative analysis the genre-stylistic peculiarities are defined, which indicate the typological commonality of the development of Romanticism in different national cultures, the influence of F. Mendelsohn’s creative work on the Ukrainian Romanticism, and vice versa: the distinctive features were defined, which express the uniqueness of the genre song without words interpretations by Ukrainian artists. It is defined that the culmination of Romanticism in evolution of this genre are songs without words written by M. Lysenko (ор. 10 № 1, 2), in which the composer has created the Ukrainian national version of this genre.

Key words: style, genre, Romanticism, evolution, Ukrainian piano music, song without words, national version of genre.


Повний текст:

PDF

Посилання


Арановский М. Г. Симфонические искания: проблема жанра симфонии в советской музыке 1960 – 1975 гг. : исследовательские очерки / М. Г. Арановский. – Ленинград : Сов. композитор, 1979. – 287 с.

Баева А. Принципы моделирования жанра и музыкальной драматургии в опере Стравинского «Похождения повесы» / А. Баева // Музыкальный современник : сб. ст. – Вып. 6. – Москва : Сов. композитор, 987. – С. 127–147.

Гнатюк Л. А. Микола Лисенко і Лейпцизька консерваторія: німецька музично-теоретична школа як фундамент європейської музичної освіти : дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.02 – Музичне мистецтво / Гнатюк Лариса Анастасіївна ; Київська держ. консерваторія ім. П. І. Чайковського. – Київ, 1994. – 206 с.

Зенкин К. В. Фортепианная миниатюра и пути развития музыкального романтизма / К. В. Зенкин. – Москва, 1997. – 415 с.

Зинькевич Е. С. Методологические аспекты проблемы традиции и новаторства / Е. Зинькевич // Исторические аспекты теоретических проблем в музыкознании : сб. науч. труд. – Киевская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. – Киев, 1985. – С. 65–80.

Історія української музики: У 6 т., Т. 2: ХІХ ст. [голова ред. Колегії Г. А.Скрипник]. – / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського; – Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2009. – 800 с.

Кияновська Л. О. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ – ХХ ст. : монографія / Любов Кияновська. – Тернопіль : Астон, 2000. – 339 с.

Клин В. Л. Українська радянська фортепіанна музика (1917–1977) / В. Л. Клин. – Київ : Наукова думка, 1980. – 313 с.

Корній Л. П. Історія української музики. Ч. ІІІ. – ХІХ ст. / Л. П. Корній. – Київ ; Нью- Йорк : Вид. М. П. Коць, 2001. – 478 с.

Лисенко М. В. Характерні музичні особливості українських дум і пісень, виконуваних кобзарем Вересаєм [ Ред., передмова та примітки М. Гордійчука]. – / М. В. Лисенко. – Київ : Мистецтво, 1955. – 88 с.

Михайлов М. К. Стиль в музыке: исследование / М. К. Михайлов.– Ленинград: Музыка, 1981. – 264 с.

Рябуха Н. О. Мініатюра як феномен музичної культури (на матеріалі фортепіанних творів українських композиторів кінця ХІХ–ХХ ст.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво / Н. О. Рябуха ; Харк. держ. акад. культури. – Харків, 2004. – 20 с.

Тышко С. В. Проблема национального стиля в русской опере. Глинка. Мусоргский. Римский-Корсаков / С. В. Тышко – Киев : Киевская государственная консерватория имени П. Чайковского, 1993. – 117 с.

Шпенглер О. Закат Европы: очерки морфологии мировой истории. Т. 1. Образ и действительность / О. Шпенглер ; [пер. с нем. Н. Ф. Гарелин; Авт. комментариев Ю. П. Бубенков и А. П. Дубнов; Худ. обл. М. В. Драко]. – Минск : Попурри, 1998. – 688 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.